Vrijdag, is het een drukke dag in de apotheek. Vooral als de apotheek in het weekend dicht is.

Jaren lang heb ik in de apotheek gewerkt en iedere keer werd ik juist op alle vrijdagen gepland om te komen werken.

Voor het eerst in mijn leven kreeg ik “zomaar” vrij op een vrijdag. Dat was voor mij echt iets bijzonders. Ik had helemaal geen zorgen in mijn hoofd, geen tentamen die ik moest leren of een verslag die ik moest schrijven.

Voor het eerst werd ik vrij gelaten om te genieten van mijn vrije vrijdag! Dat vond ik traktatie waard. Ik wou het zo goed mogelijk benutten door dichtbij Allah swt te zijn.

Ik was afgelopen maanden vrij weinig in de moskee. Dat vond ik erg jammer. Maar gelukkig was er een uitzending over de moskeen in Nederland. Op uitzendinggemist kon ik oude leveringen terug kijken en ook meegenieten van de prachtige moskeeën.

Aangezien ik mijn vrije vrijdag goed wou benutten, besloot mijn omgeving een bericht te sturen over welke mooie moskee ik het beste kon bezoeken. Een van een goede broeder van mij raadde mij aan om Fatih moskee in Amsterdam te bezoeken.

Ooit had ik de intentie om de moskee te bezoeken, wegens parkeerbeperking was het mij niet gelukt om mijn auto te parkeren. Ik kan mij herinneren dat ik ongeveer een half uur met de auto bezig was om een parkeerplaats te vinden.

Deze keer was met het openbaarvervoer, dus daarom kwam het mij goed uit. Ik was zo zenuwachtig, na zoveel jaar mocht ik het vrijdaggebed gezamenlijk verrichten, dit was dan ook mijn eerste vrijdag gebed in Fatih moskee.

Rond 13:30 nam ik de tram naar Rozengracht en zag prachtige oude minaretten aan de buitenkant van de moskee met halve manen in een oude Amsterdamse stad.

Toen ik de gebedsplaats binnen trad, had ik echt zoiets van “wow” Masha’Allah. Wat was het uitzicht toch zo mooi! Ik was helemaal onder indruk van deze prachtige moskee. Ik voelde de blijdschap en vrederust in mijn hart.

De moskee bleek vroeger een oude katholieke kerk te zijn en later werd het in de jaren 80 omgebouwd tot een prachtige moskee.

De mannen zaten voor en er was achter een afschermde plek voor dames die het gebed willen verrichten. In dit afschermde plek voor dames was er ook een gelegenheid om een wassing te halen. Dat vond ik erg praktisch.

Tijdens de vrijdagpreek had de imam over de belangen van schaamte in het geloof. Na het aandachtig luisteren, hadden wij gezamenlijk het gebed verricht en veel dua’s verricht voor iedereen.

Na het gebed ging ik nog eventjes rond kijken in de moskee. Ik voelde net een toerist, terwijl het eigenlijk van ons, van Nederland is…